نظم و انضباط

مدیریت زمان | عوامل موثر بر مدیریت زمان

خیلی خب الان نمیخوام بشینم براتون راجبع مدیریت کردن زمان صحبت کنم بلکه می خواهیم فقط به عوامل مدیریت زمان بپردازیم.
یکی از عواملی که موثر در درصد موفقیت ما است؛ همین مدیریت زمان است.
مدیریت زمان می تواند بر نحوه ی برنامه ریزی ما هم تاثیر بسزایی بگذارد.
ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان، می تواند مشکلات متعددی را برای ما ایجاد کند.

چون می خوام با هم دیگه به عوامل مدیریت کردن زمان بپردازیم؛ دیگر لازم به توضیح اضافی در این مقاله نمی بینم.

عوامل مهم در مدیریت زمان

  1. مدیریت زمان نیازمند انضباط فردی، شخصی، تسلط بر قوای نفسانی و خویشتن داری است.
    قبلا در مواردی به انضباط و نظم و اینا پرداخته ایم.
  2. چشم انداز دراز مدت خود را، برای خودتان تشریح کنید.
    به طور مثال فکر کنید که، شغل شما در چند سال آینده چه خواهد بود؟
  3. همیشه از خودتان بپرسید؛ با ارزش ترین استفاده ای که از وقتم می توانم بکنم چیست؟
    به نظرم خود از آنجایی که برای خود پیش آمده، این سوال مانند یک تلنگر می مانند.
  4. برای مدیریت زمان خود، باید خوشبختی را هدف اصلی زندگیتان قرار دهید.
    از دیگر مولفه هایی که تاثیر گذار است، بر موفقیت و مدیریت زمان داشتن هدف است.
  5. سعی کنید در یک لحظه، فقط روی یکی از رفتارهایتان برای تغییر تمرکز کنید.
    به علت اینکه میزان تمرکزتان کاهش نیابد، تمام حواس خود را به یک رفتار اختصاص دهید.
  6. قابلیت های خود را در زمینه هایی که نتایج کلیدی به شما می دهد را، افزایش دهید.
    از استعداد هایتان برای زمینه هایی که از آن نتایج مطلوب بدست می آورید؛ استفاده کنید.
  7. از یک دفتر به عنوان وسیله ی اصلی برای تنظیم وقت خود استفاده کنید؛ روی کاغذ فکر کنید.
    نوشتن کارها بر روی کاغذ میزان مدیریت زمان شما را افزایش می دهد.
  8. برای هر هفته از هفته قبل، برای هر روز از روز قبل.
    قبل از اینکه روزتان آغاز شود، برای آن برنامه ریزی کنید.
  9. کارهایتان را یکی یکی انجام دهید و وقتی کاری را به اتمام رساندید، آن را کنار بگذارید.
    علت کنار گذاشتن آن کار یا وسایل آن بخاطر جلوگیری از درگیری ذهنی است.
  10. دائما از خود سوال کنید.
    چه کاری را می خواهم انجام دهم؟ یا چطور می خواهم انجام دهم؟
    سوال کردن از خود باعث متمرکز شدن حواس انسان می شود.
  11. از موبایل به عنوان یک وسیله ی کار استفاده کنید.
    در هنگام تماس تعارف های الکی کنار بگذارید، سریع سراغ اصل مطلب بروید.
  12. برای هر یک از تماس هایتان از قبل برنامه ریزی کنید.
    مکالمات را ازقبل دسته بندی کرده، آنها را با هم انجام دهید.
  13. در انجام امور ساده، منظم تر و مقرارتی تر باشید.
    زیرا در انجام امور مهم، آزادانه تر عمل خواهید کرد.
  14. خود را به عنوان، فردی منظم و کارآمد تصور کنید.
    تصورات خود را از حد نساب بالا تر نبرید؛ زیرا باعث دوری از خود حقیقیتان می شوید.
  15. خود را ملزم کنید، وقت شناس باشید و دیگران را معطل نگذارید.
    سروقت رسیدن به قرار کاری…..
  16. کارهایتان را دسته بندی کنید؛ کارهای مشابه را همزمان انجام دهید.
    تمیز کردن و مرتب کردن یا کارهای اداری دیگر.
  17. برای اینکه به حداکثر بهره وری دست یابید؛ مدام این جمله را تکرار کنید.
    خوب برگردیم سر کار یا به کارمان بپردازیم.
  18. فکر کردن از آینده به گذشته را تمرین کنید.
    خود را در آینده تصور کرده و به عقب باز گردید.
  19. برقراری ارتباط ضعیف یا نامفهوم با دیگران.
    از عمده ترین عوامل اتلاف وقت است.
  20. توانایی حل مسائل به روش خوب و موثر.
    روش خوب موجب صرفه جویی در زمان می شود.
    مثال بارز گذاشتن لقمه در دهان است که از بچگی همه ی ما شنیده ایم.
  21. مسئله هر چه باشد قبل از حل آن، آن را به طور دقیق و روشن روی کاغذ بیاورید.
  22. اختصاص دادن وقت خود به دیگران به منظور آموزش چگونگی انجام کارهایشان.
    یکی از عوامل مهم در صرفه جویی در وقت است یا همان مدیریت زمان.
  23. اولین ساعات روز را که به ساعات طلایی معروف است صرف خودتان کنید.
    من خودم در ساعات اول، برخی اوقات به کارهای مهم یا مورد علاقه ام می پردازم.
  24. انسان های برتر، به گونه ای از وقت خود استفاده می کنند که گویی دیگران نظاره گر آنها هستند.
    حتی وقتی که تنها هستند و کسی آن ها را مشاهده نمی کند.
    خیلی واضح است که اگر مورد توجه قرار بگیریم؛ با عزم بیشتری به کار خود می پردازیم.
  25. همیشه برای انجام کارهایتان جدول زمان بندی شده داشته باشید.
  26. یکی از عوامل اتلاف وقت ادامه دادن به ارتباط با افرادی است که، هیچگونه ارتباطی با اهداف شما ندارند.
    خودمونی بخوام بگم با هم تیپ خودت بگرد یا هم فکر خود.
  27. داشتن ذهنی انعطاف پذیر، یکی از عوامل مهم مدیریت زمان و استفاده صحیح از وقت است.
  28. برای مدیریت زمان هم دید دراز مدت و کوتاه مدت داشته باشید.
    هم به آینده ی نزدیک فکر کنید و هم به آینده ی دور.
  29. در هفته یک روز، در چهار ماه یک هفته، در سال دو هفته کامل به تعطیلات بروید.
    البته می توانید کارهای مورد علاقه یا تفریحات مورد علاقه خود را انجام دهید.
    باعث استفاده ی صحیح از وقت و جلوگیری از درگیری ذهنی حین کار می شود.
  30. هفتاد درصد از اطلاعاتی که بایگانی و ذخیره می شوند مورد استفاده مجدد قرار نمی گیرند.
    به نظرم در انباری یا دور ریختن آن ها عاقلانه ترین کار است.
    به نحوی دیگر هم میتوان از آن ها استفاده کرد.
  31. از خواندن مطالب غیرضروری خودداری کنید.
    زیرا فقط باعث مخدوش شدن ذهنتان می شود.
  32. تند خوانی را یاد بگیرید، تا بتوانید در زمان کمتری مطالب بیشتری را یاد بگیرید.
  33. استراحت کوتاه و ریلکس کردن از ابزارهای مدیریت زمان است.
    استراحت کوتاه باعث شارژ شدن شما و سبکی ذهنتان می شود.
  34. اطلاعات و مدارک خود را با دقت بایگانی کنید.
    اگر دقت کرده باشید سی درصد از وقت صرف جستوجو مدارکی می شود که اصلا معلوم نیست کجاست.
  35. با افراد و عواملی که باعث برهم خوردن برنامه هایتان می شوند، قاطعانه و صمیمانه نه بگویید.

امکان دارد در هنگام خواندن این موارد با خود بگویید که برخی اصلا به مدیریت زمان ربطی ندارد.
همه موارد بالا هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم به مدیریت زمان مربوط می شود.
لازمه ی پیدا کردن ارتباط آن به اندکی تامل نیاز دارد(زیرا غیر مستقیم است).

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا