نظم و انضباط

ویژگی افراد منظم | افراد منظم چه عادت هایی را دارند.

همانطور از قبل گفته شد هیچ یک از ما به طور منظم یا شلخته به دنیا نمی آییم. بلکه این ویژگی ها و به وسیله ی عادت هایی که داریم تاثیر در منظم یا نامنظم تلقی شدن ما دارد.
منظم شدن یک ویژگی انتسابی نیست بلکه اکتسابی است و باید برای بدست آوردن آن شرایط و ضوابطی را رعایت کرد؛بلکه افراد منظم هم با برنامه ریزی منظم به این ویژگی ها دست یافته اند.
منظم بودن به این معنا نیست که از شر تمام چیز هایی که دارید چه خوب و چه بد رها شوید، بلکه بدین معنی است که آن طور که دوست دارید یا به نحوه احسن و به شکلی بهتر زندگی کنید.

بهتر است که قبل از اینکه به ویژگی افراد منظم بپردازیم چند عنوان یا مطلب کوتاه را بدانیم:

نظم و انضباط

نظم به معنای آراستگی، هماهنگی،ترتیب، پیوستگی و سازماندهی است.
انضباط نیر در لغت به معنای نظم، انتظام، تادیب کردن،استوار شدن،رعایت کردن قوانین و مقررات و پایبندی به نظم است.

عناصر یا اجزای تشکیل دهنده نظم:

برای منظم بودن باید به سه عنصر یا مولفه توجه کرد:

۱٫هدف

برای اینکه نظم در کارهایمان وجود داشته باشند باید هدف داشته باشیم، و برای پایبند بودن به برنامه هایمان کافی است که هدف داشته باشیم.

۲٫برنامه ریزی

در کنار نظم آنچه که داری اهمیت است برنامه ریزی است، زیرا اگر برنامه ریزی دقیقی نداشته باشیم، نمی توانیم کار های خود را به طور منظم به پایان برسانیم در نتیجه فاقد نظم خواهیم بود.

۳٫رهبری و مدیریت

ما باید کارهایمان و فعالیت هایمان را به طور منظم مدیریت و رهبری کنیم.ما باید برنامه هایمان را به طور دقیق به اتمام برسانیم زیرا انجام دادن تمام و کمال کارها دستیابی به هدف است.

ویژگی افراد منظم و یا عادات آنان

افراد منظم دارای ویژگی هایی هستند که همیشه توجه سایر افراد را به خود با این ویژگی ها جلب می کنند، البته همانطور که در بالا گفتیم این ویژگی ها اکتسابی اند و برای به دست آوردن آن ویژگی ها تنها به برنامه ریزی نیازمندیم، و البته سعی و تلاش برای کنار گذاشتن برخی کارهای بدون هدف.

صبح ها زود از خواب بیدار شوید و سحر خیز باشید:

بدیهی است که یکی از ویژگی های بارز افراد منظم صبح ها زود از خواب بلند شدن است. شما اگر با خانواده زندگی می کنید یا دانشجو، کارمند هستید، سعی کنید از دیگر افراد خانواده یا هم اتاقی هایتان ۱۵ دقیقه زودتر بلند شوید، و یک دوش کوتاهی بگیرید، زیرا از میزان خستگی یا کسلی شما می کاهد و باعث شادابی و پر انرژی شدن شما می شود.

سحر خیز باش تا کام روا شوی

عدم چک کردن تلفن همراه بعد از بیدار شدن:

توصیه ی من به شما این است که قبل از خواب تلفن همراه تان را دور از خودتان قرار دهید، چرا؟ خب چون باعث می شد که از جایتان برخیزید و آلارم یا همان زنگ هشدار را خاموش کنید، این بلند شدن باعث می شود که بعد از خاموش کردن آلارم موبایلتان از خوابیدن دوباره شما جلوگیری کند.
حال اگر فرض بگیریم که تلفن همراه تان کنار شما باشد و شما بیدار شوید و بعد از نخوابید، به احتمال زیاد سرگرم موبایلتان خواهید شد و پس از سپری شدن، نیم ساعت یا یک ساعت متوجه خواهید شد. می دانم که این اتفاق برای ۹۹ درصد افراد رخ داده است.

کارهای را که از انجام دادن لذت می برید را انجام دهیم:

از دیگر ویژگی افراد منظم این است که بعد از بیدار شدن کارهای مورد علاقه شان را انجام می دهند.
صبح ها هنگامی که از خواب بیدار می شوید، خیلی خوب است که به کارهایی که انرژی بخش هستند و شما به آن علاقه دارید را انجام دهید، کارهایی اعم از نقاشی، خواندن، نوشتن، گوش کردن به موسیقی و…؛ توجه داشته باشید که شما در اول صبح تنها، ۱۵ دقیقه از وقت خود را اجازه ی اختصاص به این کار ها دارید.

مسیری را بی وقفه بپیمایید:

افراد سازمان یافته روتین خود را به ترتیب روز های قبل حفظ می کنند؛ کارهایی که هر روز صبح انجام می دهند را همان را تکرار می کنند سعی بر حفط این ریتم می کنند، هر چه بیشتر تمرین کنید، تکلیف کمتری برای حل کردن خواهید داشت.

اهداف واقعی برای خودتان تنظیم کنید:

اهداف بسیار کوچک خود را دور بریزید و اهداف واقعی و بزرگ برای خودتان اخذ کنید. منظورم این نیست که روال زندگیتان را به طور کامل تغییر دهید، زیرا باعث می شود که دغدغه و استرس زندگیتان افزایش پیدا کند.
اگر عادت بدی هم دارید آن را به طور کامل حذف نکنید، بلکه آن را کم کم، کاهش دهید و به از آنکه زمان خیلی کمی را به آن اختصاص دادید وقت حذف کردن آن است.

شام را شب ها زودتر میل کنید:

به دو دلیل سعی کنید مانند افراد منظم شب ها زودتر شام بخورید:

  • درست کردن شام و خوردن آن باعث می شود که زمان زیادی را از شما بگیرد، پس بهتر است که زودتر شام را بخورید، و مقداری از آن را بسته بندی کنید و برای فردا نگهداری تا در زمان هم صرفه جویی کنید.
  • دیرتر شام خوردن باعث می شود که شما به علت خستگی بعد از خوردن غذا به خواب فرو روید، و این عمل هم سلامتی شما را به خطر می اندازد و هم ظاهر اندام شما را به گونه ای بد تغییر می دهد.

پس بهتر است که هم مقداری از غذا را برای فردایمان ذخیره کنیم، هم بعد از میل کردن غذا و گذشتن یک الی دو ساعت بخوابیم.

خانه را مرتب کنیم:

بیشتر افراد عادت دارند که وسابل اضافی خود را روی تخت و یا کنار تخت بگذارند، بدون فکر کردن به اینکه آن ها را سرجایشان قرار دهند. الان این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که چه نیازی به این کار است؟
خب در واقع وقتی شما از محل کارتان به اتاقتان باز میگردید با دیدن این صحنه حس خواب آلودگی به شما دست می دهد و اگر کاری عقب مانده داشته اید از انجام دادن آن سر باز می زنید؛ و روز به روز این بی نظمی افزایش خواهد یافت.
پس بهتر است بعد از استفاده از وسایل آن ها را در همان زمان در سرجایشان قرار دهید تا از بی نظمی بیشتر جلوگیری کنید.

کاری که دوست ندارید را در اولویت قرار دهید:

کار های سخت و کار هایی را که دوست ندارید را به جای اینکه آن را به تعویق بیندازید، و به اخر لیست منتقل کنید آن را زود تر به اتمام برسانید، زیرا باعث می شود در طول روز، همه ی فکرتان آن کار شود و استرس شما را فراگیرد، نه دیگر می توانید آن کار را به درستی انجام دهید و نه کارهای دیگر را.

این بود ویژگی افراد منظم، اما همه ی ما می دانیم که اینها همه ی ویژگی افراد منظم نیستند و ما برخی از آن ویژگی ها را برای شما لیست کرده ایم.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا