نظم و انضباط

چگونه فردی منضبط در زندگیمان تلقی شویم |افراد منظم چه کارهایی را انجام می دهند.

خیلی واضح است که هیچکدام از انسان های روی کره ی زمین ذاتا فردی منضبط یا شلخته و تنبل نیستیم. همه ی ما با انجام دادن رفتارهایمان خودمان شخصیت خودمان را میسازیم و مشخص میکنیم که فردی منضبط یا تنبل هستیم.
خب اینطور که به ذهن من خطور کرده نمیشه گفت شما فردی با نظم در زندگیتان هستید چرا؟ چون به دنبال با نظم شدن هستید یا فردی هستید که قصد دارید بیشتر روی نظم باشید.
احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که چطور افراد منظم همه کارهایشان را به خاطر میسپارند یا حتی مناسبت ها را فراموش نمیکنند؟

کار های خود را یادداشت کنید.

بدیهی است که آن ها علم غیب ندارند، اما شاید فکر کنیم که خب میشین حفظ میکنن دیگه در صورتی که اصلا اینگونه نیست. آنها مطالب را حفظ نمی کنند بلکه یادداشت برداری میکنند زیرا حفظ کردن مطالب یک بار اضافی هست و فقط ذهن شما را ار مطالب پر می کنند شلوغی آنرا افزایش می دهد.
الان مثله همیشه وقت بهونه آوردن شماست که می گویید:کی حال نوشتن داره،بیخیال من با خودم دفتر و خودکار حمل نمیکنم.الحمدلله به مدد تکنولوژی بهونه ی شما جایز نیست،همه ما قطعا موبایل داریم و امروزه بزنامه هایی برای برنامه ریزی وجود دارن حتما توقع دارید که من الان اسم برنامه رو بگم اما متاسفانه اینجوری نیست یه زحمت می کشید یه سرچی می کنید چرا اینجوری گفتم همین سرچ کردنتان یه نوع مسئولیت پذیری به حساب می آیید برای خودتان.

کار خود را در اسرع وقت انجام دهیم.

خیلی از ماها زمانی که میخواهیم کاری را شروع کنیم بگذارید خودمانی بیان کنم ایشالله از فردا،دیگه از شنبه شروع میکنم.اگر ما همان لحظه کار را شروع نکنیم قطعا همینطور کار را به تعویق میندازیم،کاری که انجام دادنش ساده است انجام ندادنش هم ساده است،حتی ما در این باره حدیث داریم
امیرالمومنین میفرمایند: کار امروز را به فردا نینداز.
انسان های منضبط کاری های خود را به بعدا واگذار نمی کنند بلکه آن کار در زمانش انجام می دهند.
ممکن است که شما حوصله ی آن کار را نداشته باشد و از انجام دادن آن امتناع ورزید به نظرم با یک راه حل ساده این مشکل حل شدنی است،به خودتان بگویید ۵ دقیقه یا ۱۰ دقیقه از آن کار را انجام می دهم و آن را نصفه یا نیمه تمام رهایش می کنم،اما اینطور نیست شما تا آن کار را به پایان نرسانید آن را ناتمام رها نخواهید کرد.

مدت زمان کار خود را مشخص کنیم.

درست است که برنامه ریزی دارای اهمیت است و درباره ی آن هم زیاد شنیده ایم اما این را نباید فراموش کنیم که نحوه ی برنامه ریزی هم مهم است.ابتدا کار های مهم،بعد کمتر مهم،خیلی کمتر مهم.
فردی یک پروژه ای دارد و فکر می کند که آن را به مدت ۲ هفته به پایان می رساند آن پروژه دقیقا همان طور که در ذهنش شکل گرفته است یعنی در ۲ هفته آن را یه به پایان خواهد رساند در صورتی که برای به اتمام رساندن آن پروژه یک هفته بیشتر زمان لازم نبود.

منظم ها دائما منظم اند | جای به خصوصی را پیدا کنیم.

افراد منظم خود جوش منظم اند.
یکی از عمده ترین مشکلاتی که آدم های بی نظم دارند گم کردن وسایلاشان است،چرا؟ چون جای مشخصی برای آنها لحاظ نکرده اند.
به طور مثال ما هیچ وقت کارت های عابر بانک خود را گم نمی کنیم حتی در آدم های بی نظم،چرا؟ چون جای مشخصی دارند یا در کیف پول ما هستند یا کیف محصوصی به آن ها اختصاص داده ایم.
انسان های منظم برای هر چیزی جایی مشخص کرده اند به همین علت است که وسایل خود را گم نمی کنند،اشیا به خودی خودشان منظم نمی شوند.
نظم به این شکل نیست که ما وسایلمان را یک بار سازماندهی کردیم و تمام بلکه باید هر روز برای آن اهمیت قائل شد.
افراد منظم دارای ترمینال هستند. در حال حاضر سوال در ذهنتان ایجاد شده است که ترمینال یعنی چی، چی هست اصلا؟
ترمینال یعنی انبار داری انبار بندی داشتن انبار. یعنی اینکه بیاییم اشیایی که باید همیشه در دسترس مان باشد و به آن ها احتیاج پیدا میکنیم و با آن ها سرو کار داریم را انبار داری یا طبقه بندی کنیم و از یکدیگر جدا کنیم و روی هر گروه برچسب بزنیم.

افراد منظم وسایل مورد نیازشان را نزد خود نگه داری می کنند.

همین الان اگر یه نگاهی به دور خودتان بیندارید متوجه میشوید که بسیاری از وسایلی را که در اختیار دارید به کارتان نمی آید و فضای زیادی را اشغال کرده اند و راه حل شما این است که به دنبال خانه ای بزرگتر با اتاقی که فضای بیشتری دارد مشکلتان قابل حل است.اما شما به راحتی با تهیه کردن یک لیست از وسایل مورد نیازتان می توانید وسایل اضافی را دور بریزید و فضای بیشتر را برای خودتان به وجود آورید.

افراد منظم کالای مورد نیازشان را خریداری می کنند.

خیلی از اوقات برامون اتفاق افتاده که به خرید می رویم اما با یک سری کالا ها یا لوازم اضافه باز می گردیم. شما برای جلوگیری از این معزل میتوانید قبل از به خرید رفتن یک لیست از اجناس ضروری تهیه کنید و بعد از آن اقدام به خرید کنید حتی برای اطمینان میتوانید به همان مقداری که کالا می خواهید با خودتان پول ببرید زیرا این کار قطعا و صددرصد از خرید اضافه شما جلوگیری می کند زیرا پول اضافیه دیگری در کار نیست.

افراد منظم خود را تشویق می کنند.

کار هایشان را در طول یک ماه بدون جا انداختن کاری انجام دادن به تفریحی که مورد علاقه شان است می پردازند به طور مثال یکی مثل من تفریحش اینکه بره سالن یک فرد دیگر کوه نوردی و…، به آن میپردازند.
حالا شما که اول مسیر هستیو ما توقع نداریم در یک ماه کارهایتان را بدون جا انداختن انجاک دهید و بعد برای خود تفریح قائل شوید شما میتوانید از یک روز سپس سه روز بعد یک هفته آن را افزایش دهید البته این افزایش دادن به خودتان مربوط است زیرا آدمیان جنبه هایشان متفاوت است.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا